Handelsbetingelser

Almindelige betingelser for pakkerejser – Alekos Rejser ApS

Alekos Rejser er gennem Rejsegarantifonden underlagt ”Loven om pakkerejser”, der yder en udstrakt forbrugerbeskyttelse. I det følgende sørger vi for, at kunden som rejsende med Alekos Rejser er gjort opmærksom på, at aftalegrundlaget er klart ved rejsens bestilling, og det er derfor vigtigt, at kunden har sat sig grundigt ind i rejsens program, rejseplan, faktura, generelle bestemmelser, privatlivspolitik og praktiske rejseoplysninger.

Betaling

Alekos Rejser modtager betaling med bankoverførsel. Betalingen vil blive foretaget over forskellige perioder.
Betaling af rejsen foregår i tre rater.
Først betales et depositum på 2000 DKK senest 7 dage efter tilmelding på

  • Alekos Rejsers hjemmeside (alekos.dk).
    Depositum på 2000 DKK (danske kroner) er bindende og kan ikke refunderes. Din tilmelding til rejsen er først gældende, når depositummet er betalt.
  • 1. Rate af opholdet betales 100 dage før afrejse på 7000 DKK eller 14.000 DKK (hvis din rejses samlede pris er over 50.000 DKK), og du modtager et betalingslink i god tid på beløbet. Pengene er bindende og kan ikke refunderes.
  • 2. Rate af opholdet betales 70 dage før afrejse på det resterende beløb. Du modtager et betalingslink i god tid på beløbet. Pengene er bindende og kan ikke refunderes.

Alle beløb er i DKK (danske kroner) og er uden moms på grund af særordningen for moms for rejsebureauer.

Alekos Rejser bruger en godkendt betalingsserver, der laver en klassisk bankoverførsel, og vi benytter derfor ikke kort til at modtage betalinger. Det betyder, at vi ikke modtager nogen af dine informationer.

Hvis kunden undlader at opfylde sin forpligtelse til at betale i henhold til aftalen, er Alekos Rejser berettiget til at annullere aftalen. I sådanne tilfælde har Alekos Rejser ret til at kræve betaling af det beløb, som kunden ville have mistet, hvis vedkommende havde afbestilt rejsen på den dag, hvor betalingen udeblev.

Rejse- og afbestillingsforsikring

Inden aftaleindgåelsen vil Alekos Rejser give den rejsende oplysninger om muligheden for eller forpligtelsen til at tegne en forsikring, der dækker den rejsendes udgifter i tilfælde af, at aftalen opsiges (afbestillingsforsikring), eller udgifterne til hjemtransport, i tilfælde af ulykke, sygdom eller død (rejseforsikring). Alekos Rejser vil også informere den rejsende om vilkårene for disse forsikringer.

For at kunne rejse med Alekos Rejser, skal den rejsende have en gyldig rejseforsikring, der minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport. Det er den rejsendes eget ansvar at tegne en sådan forsikring og indtaste policenummer, akutnummer og forsikringsselskabets navn til Alekos Rejser i god tid inden afrejse.

Det er vigtigt at bemærke, at forsikringer ofte ikke dækker eksisterende fysiske og psykiske lidelser uden forudgående godkendelse. Alekos Rejser påtager sig intet ansvar for manglende forsikringsdækning, forkert tegnet forsikring eller manglende dækning i tilfælde af eksisterende lidelser, som ikke er blevet oplyst på forhånd eller godkendt på forhånd. Hvis forudgående godkendelse fra forsikringsselskabet er påkrævet, er det den rejsendes eget ansvar at skaffe en sådan godkendelse.

Det skal også nævnes, at Alekos Rejser er et rejsebureau og ikke er ansvarlig for behandling af nogen art af psykiske og fysiske lidelser. Alekos Rejser har ikke psykologer eller læger ansat, og hvis den rejsende har behov for lægehjælp, psykologhjælp eller anden behandling, skal den rejsende selv tage kontakt til en læge, psykolog eller behandler og selv betale for denne behandling med sin egen forsikring.

Alekos Rejsers opsigelse
Afbestilling på grund af utilstrækkelig deltagelse:

Alekos Rejser arrangerer grupperejser, som kræver et minimum antal deltagere for at kunne gennemføres. Hvis der ikke opnås tilstrækkelig tilslutning, forbeholder Alekos Rejser sig retten til at aflyse rejsen. Dette vil altid ske senest 4 uger før planlagt afrejse, og den rejsende vil modtage en fuld tilbagebetaling af det indbetalte beløb.

Afbestilling på grund af uundgåelige og ekstraordinære omstændigheder:

I tilfælde af uundgåelige og ekstraordinære omstændigheder kan Alekos Rejser være nødsaget til at aflyse en pakkerejse. Hvis Alekos Rejser er forhindret i at opfylde aftalen på grund af sådanne omstændigheder, vil den rejsende blive underrettet om aflysningen uden unødig forsinkelse og inden rejsens start. I disse tilfælde vil den rejsende modtage en fuld tilbagebetaling af det indbetalte beløb senest 14 dage efter aflysningen, og der vil ikke være yderligere krav om erstatning.

Reklamationer

Såfremt en mangel konstateres i forbindelse med en rejse, pålægges kunden at reklamere omgående over manglen til Alekos Rejsers rejseleder på rejsemålet og til Alekos Rejser. I tilfælde hvor Alekos Rejsers rejseleder ikke kan eller vil afhjælpe manglen tilfredsstillende efter den rejsendes opfattelse, påhviler det den rejsende at reklamere direkte til Alekos Rejser. I mangel af en sådan reklamation, vil det kunne have indflydelse på den rejsendes efterfølgende mulighed for at påberåbe sig manglen og opnå kompensation.

Alekos Rejser har ret til at foretage ændringer i rejseprogrammet og indkvarteringen som følge af helligdage, dårligt vejr, COVID-19 eller andre uforudsete omstændigheder.

Prisændringer

Der skal tages forbehold for eventuelle prisændringer i forbindelse med rejsen. De angivne priser er vejledende, og der kan være trykfejl. Ændringer i valutakurser, skatter, afgifter eller andre faktorer kan medføre prisændringer. Prisforhøjelser må dog ikke overstige 10% af rejsens samlede pris. Hvis prisændringen overstiger 10%, har kunden ret til at afmelde rejsen uden at skulle betale et gebyr, så længe dette gøres senest ved modtagelse af den endelige faktura.

Hvis Alekos Rejser foretager ændringer inden afrejse, og rejsen bliver billigere, vil forskellen blive tilbagebetalt til kunden.

Fly

Alekos afholder udgifterne til fly til destinationen og eventuelle indenrigsfly på destinationerne.

Bemærk, at der ikke kan garanteres, at hele gruppen vil rejse på samme fly. Hvis en rejse bestilles mindre end 3 måneder før afrejsen, kan det ikke garanteres, at man vil flyve sammen med de øvrige deltagere i gruppen, og prisen for flyrejsen kan også variere, da flyreservationer er underlagt forespørgsel.

Ved forsinket fremmøde under en given rejse, er det gæstens eget ansvar at dække for den videre transport. Dette gøres oftest gennem deres rejseforsikring.

Garanti til Rejsegarantifonden

Alekos Rejser har i tilfælde af konkurs stillet garanti for refusion af den rejsendes betalinger hos Rejsegarantifonden, som har til huse på Røjelskær 11, 3. sal, 2840 Holte.

For sent fremmøde

I tilfælde hvor den rejsende ikke kan møde op til den bestilte rejseydelse til tiden, påhviler det den rejsende at kontakte Alekos Rejser. Såfremt den rejsende undlader at informere Alekos Rejser om forsinkelsen, vil leverandøren annullere reservationen, og den rejsende vil miste muligheden for at benytte rejseydelsen eller modtage refusion af betalingen.

Fortrydelsesret

Det er vigtigt at bemærke, at der ikke er nogen fortrydelsesret ved køb af pakkerejser. Dette skyldes, at personbefordring er undtaget fra forbrugeraftalelovens anvendelsesområde i henhold til §18, stk. 2, nr. 1 og §7, stk. 2, nr. 5. Som følge heraf kan den rejsende ikke opsige aftalen eller kræve refusion af betalingen efter aftalens indgåelse.

Afbestilling

I tilfælde af afbestilling af pakkerejsen gælder følgende normale afbestillingsvilkår:

Hvis afbestillingen sker 150 dage eller mere før afrejse, vil depositummet ikke blive refunderet.

Hvis afbestillingen sker efter betaling af slutbeløbet for rejsen, vil følgende afbestillingsgebyrer blive pålagt:

  • Hvis afbestillingen sker 100 dage eller mere før afrejse, vil der blive pålagt et afbestillingsgebyr på 25% af rejsens totale pris.
  • Hvis afbestillingen sker 70 dage eller mere før afrejse, vil der blive pålagt et afbestillingsgebyr på 70% af rejsens totale pris.
  • Hvis afbestillingen sker mindre end 70 dage før afrejse, vil rejsens pris ikke blive refunderet.
 
Opsigelse af Alekos Rejser på destinationen

Det er vigtigt at bemærke, at der vil være gældende regler og love på destinationen, som kunden er forpligtet til at overholde under rejsen. Derudover vil det være strengt forbudt at medbringe eller benytte stoffer eller andre rusmidler under rejsen. Enhver overtrædelse af disse regler kan resultere i øjeblikkelig bortvisning fra rejsen og kundens egenbetaling af omkostningerne forbundet hermed.

Det er ligeledes vigtigt at understrege, at enhver form for vold, mobning, truende adfærd, chikane eller seksuel vold ikke vil blive tolereret under rejsen. Overtrædelse af disse regler vil medføre direkte bortvisning fra rejsen, og kunden vil blive sendt tilbage til Danmark på egen regning.

Endvidere skal det nævnes at skade på genstande, overnatningsstedet, værelset eller andet materiale under rejsen ikke vil blive tolereret. Hvis en gæst med vilje ødelægger materielle ting eller på anden måde påvirker andres rejseoplevelse negativt, kan dette resultere i bortvisning fra rejsen.

Det vil blive informeret til gæsterne om disse regler og retningslinjer allerede fra det første møde. Det er vigtigt, at gæsterne respekterer disse regler for at sikre en sikker og behagelig rejseoplevelse for alle.

Ønsker kunden at rejse hjem fra rejsen før den planlagte hjemrejse, vil dette være kundens eget ansvar at transportere sig hjem. Dette kan være med hjælp fra kunden rejseforsikring. Forlader kunden gruppen og dermed rejsen, vil det være kundens eget ansvar at enten fortsætte rejsen på egen hånd eller rejse hjem til Danmark.

Kunden skal rette sig efter de ordensbestemmelser, der gælder for alle pakkerejsens dele, som f.eks. hoteller, lufthavne, transportmidler, rejseledere, praktiske oplysninger. Kunden skal have sat sig ind i praktiske oplysninger og evt. graderingssystem. Som allerede nævnt forudsætter deltagelse i den aktuelle rejse, at kunden er bekendt med de givne oplysninger og følger de her givne anvisninger. Det skal desuden bemærkes, at kunden forventes at være bekendt med almindelige offentligt tilgængelige informationer om den aktuelle politiske, sundhedsmæssige samt natur ‐ og klimamæssige situation på destinationen. Kunden skal optræde således, at medrejsende ikke føler sig generet. I grove eller gentagne tilfælde kan en upassende optræden føre til, at kunden af Alekos Rejser, vores lokale repræsentanter eller offentlig myndighed bortvises fra den videre deltagelse i rejsen. I sådanne tilfælde er kunden ansvarlig for egen hjemtransport og udgifter som følge heraf. Kunden er i tilfælde af bortvisning ikke berettiget til at modtage nogen form for tilbagebetaling af pakkerejsens pris.


Rejseledernes ansvar

På alle rejser er der mindst en dansk rejseleder med. Rejselederne vil altid følge den planlagte rejses program. Vi er dermed hele vejen hos gruppen. Skulle man blive ramt af sygdom og på hospitalet, vil en rejseleder tage med, støtte og hjælpe, hvis driften tillader det. Skal gruppen rejse videre vil rejselederne ikke blive hos den rejsende, men være behjælpelig med at tage kontakt til den rejsendes rejseforsikring.

Det er herefter den rejsendes forsikring og den rejsende, der selv finder ud af det efterfølgende forløb. Alekos Rejser er altid behjælpelige og skulle det ske, at gruppen og rejselederne skal rejse videre, vil rejselederne være tilgængelige på den udleverede Service Messenger.

Rejselederen har det primære ansvar for gruppen, og følger derfor gruppen under hele rejsen. Lige fra lufthavnen i København til, at du står der igen.

Overdragelse af pakkerejsen

Kunden kan overdrage rejsen til en anden person mod et gebyr afhængig af den pågældende rejse. På vores grupperejser kan rejsen overdrages mod et gebyr på kr. 1.000 kr. (i særlige tilfælde højere). Meddelelse om overdragelse på grupperejser skal gives til Alekos Rejser på et varigt medium senest 90 dage inden rejsens påbegyndelse, medmindre andet er anført fakturaen. Meddelelse efter dette tidspunkt medfører, at kunden mister retten til at overdrage pakkerejsen. Overdragelse kan alene ske, hvis den person, til hvem pakkerejsen overdrages, opfylder de af

Alekos Rejser, ved aftalens indgåelse, anførte nødvendige betingelser og krav for gennemførelse af rejsen, herunder pas, visa og sundhedsmæssige krav.

Adgangen til at overdrage individuelle pakkerejser er oftest ikke mulig og kan helt eller delvist begrænses af Alekos Rejser, såfremt overdragelsen ikke er mulig som følge af underleverandørens vilkår.

Begrænsninger i overdragelsesadgangen vil altid fremgå af kundens fakturas betalingsdatoer. I den forbindelse henledes kunden opmærksomhed på, at langt de fleste flybilletter, der indgår i pakkerejser, ikke kan ændres eller refunderes, når de først er bestilt (ikke refunderbare flybilletter).

Indeholder pakkerejsen sådanne rejseydelser, vil prisen for de rejseydelser, der er pålagt de nævnte restriktioner gå tabt, såfremt en rejse ønskes ændret efter bestilling.

Ændring af program og overnatningssteder

På alle rejser er der et program, som oplyses om på hjemmesiden. Der tages forbehold for ændringer i programmerne på rejsen. På samme måde vises der billeder af eksempler på hoteller. Vi forsøger at få vores rejsende ind på de overnatningssteder, som vi benytter og reklamerer med på hjemmesiden, men der tages også her forbehold for ændringer, da disse afhænger af tilgængelighed.

Alekos Rejser er inden pakkerejsens påbegyndelse berettiget til ansvarsfrit at foretage justeringer og småændringer i pakkerejsen uden kundens samtykke.

Kunden er forpligtet til at acceptere sådanne ændringer.

Hvis der opstår mangler på rejsen, skal kunden reklamere over for Alekos Rejsers repræsentant på stedet eller til den partner eller underleverandør, som manglen angår. Hvis Alekos Rejsers repræsentant eller underleverandør ikke kan eller vil afhjælpe tilfredsstillende, skal kunden reklamere direkte over for Alekos Rejser på mail eller kontorets telefon. Kunden skal sikre sig, at reklamationen bliver noteret af Alekos Rejsers medarbejdere og/eller underleverandører på stedet. Herudover bør kunden sørge for at få udleveret en kvittering for reklamationen.

Undlader kunden at reklamere som beskrevet ovenfor, vil det have konsekvenser for kundens ret til efterfølgende at påberåbe manglen og for opnåelsen af eventuel kompensation.

Afhjælpes manglen, kan der ikke kræves forholdsmæssigt afslag, såfremt afhjælpningen sker inden rimelig tid og uden omkostninger eller væsentlig ulempe. Krav om erstatning og/eller forholdsmæssigt afslag i rejsens pris – som følge af mangler, der er blevet reklameret korrekt over, og som ikke er blevet afhjulpet af Alekos Rejser – skal hurtigst muligt efter rejsens afslutning fremsættes over for Alekos Rejser. I modsat fald mister kunden retten til at gøre krav mod Alekos Rejser.

Begrænsninger i Alekos Rejsers erstatningsansvar

Luftfartsselskaberne har det direkte ansvar for transportens korrekte gennemførelse efter Warszawa og Montreal konventionerne, EU Forordning 889/2002 og 261/2004 samt Luftfartsloven. Alekos Rejser begrænser sit ansvar til de på enhver tid gældende beløbsgrænser, der fremgår af Warszawa og Montreal konventionerne (luftbefordring). Alekos Rejsers erstatningsansvar kan derfor ikke overstige de beløb, som gælder for de transportører, der har det direkte ansvar for befordringen. Hvis ansvaret for transportøren ikke er begrænset i anden EU‐lovgivning eller internationale konventioner, begrænser Alekos Rejser sit ansvar til tre gange pakkerejsens samlede pris.

Visum, pas og indenrejseregler

Det påhviler udelukkende kunden at sikre, at alle sine rejsedokumenter, visa, pas og andre nødvendige dokumenter er gyldige, og at eventuelle yderligere indrejsekrav overholdes. Selvom vores rejseledere kan yde assistance og vejledning vedrørende visa, indrejsekrav, vaccinationer og lignende, vil det endelige ansvar for at sikre korrekte dokumenter og opfyldelse af krav være kundens ansvar alene.
Det påhviler kunden at sikre, at deres pas er gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemrejsedatoen. Alekos Rejser forbeholder sig retten til at nægte en rejsende adgang til en rejse, såfremt deres pas ikke opfylder dette krav.

Klagemuligheder

Har du en klage, kan der sendes en klage til:

Center for Klageløsning
Nævnenes Hus, Toldboden 2
8800 Viborg

Du kan klage til Center for Klageløsning via Klageportalen for Nævnenes Hus: https://kpo.naevneneshus.dk/

Hvis du er forbruger med bopæl i et andet EU-land, kan du angive din klage i EU Kommissionens online klageplatform.

Platformen findes her: http://ec.europa.eu/odr
Angiver du en klage her, skal du oplyse vores E-mail adresse: kontakt@alekos.dk